Az adó még mindig nagy számban “vonzza” a vállalkozókat

Az január 30.-án a VOSZ Budapesti és Pest megyei Regionális Szervezete a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával, valamint a NAV Központi Irányításával közösen vállalkozói adófórumot szervezett, melyen a 2018. évi adóváltozásokról tájékoztatták a résztvevőket a NAV szakemberei.

Marjay Gyula a VOSZ BPMRSZ elnöke megnyitójában elmondta, hogy a vállalkozók olyan nagy számban jelentkeztek, hogy 115 főnél le kellett zárni a regisztrációt és további 60 ember már a várhatóan február végén rendezendő újabb fórumra kapott invitálást.

A rendezvényen Krisán László a BKIK elnöke is részt vett, aki köszöntőjében szintén kiemelte, hogy a VOSZ mellett a BKIK is elhivatott abban, hogy tagjai részére első kézből hiteles információval szolgáljon. Természetesen az adó mellett más lehetőségeket is biztosít a kamara, de idén mindenképp projekt szintű prioritást élveznek a kamaránál az adóváltozásokról szóló tájékoztatások.

Tamásné Czinege Csilla, adószakmai ügyekért felelős helyettes államtitkár a megújult adóeljárási és adóigazgatási törvényekről és a kapcsolódó új végrehajtási törvényről tartott előadást és válaszolt a hallgatóság kérdéseire. Előadásában kiemelte, hogy valóban az eddigi egy törvény helyett három szabályozza az adóeljárást, de a közérthetőség alapelve már érvényesül a jogszabályokban, azok szövegezésében. A fontosabb változások között említette az adózói képviseletben történt változásokat, a kötelező elektronikus kapcsolattartást, az ellenőrzési eljárásokban bekövetkezett változásokat. Hozzátette megszűnik az un. nyugvó időszak az ellenőrzésekben, minden ellenőrzést 365 nap alatt be kell fejeznie a hatóságnak. Változik a jogorvoslati eljárás bizonyítási folyamata, a fellebbezésről lemondást birság-kedvezménnyel honorálja a NAV. A kezdő vállalkozások mentorálásáról is szólt. Eddig 5700 vállalkozást keresett meg a NAV, hogy regisztrálhatnak és kérhetik a NAV segítségét hat hónapon keresztül adózási kérdésekben.

A személyi jövedelemadó törvényben bekövetkezett változásokról Dr. Futek Zsolt a NAV főosztály vezetője tájékoztatta a megjelenteket. Az e-SZJA lehetőségéről, annak az őstermelőkkel történő kibővítéséről beszélt, illetve elmondta, hogy idéntől már a munkáltatóknak nincs lehetőségük a dolgozók helyett elkészíteni a bevallásokat, mindenkinek összesen a tavalyinál 700 ezerrel több bevallást elkészíti a NAV, a munkavállalóknak, magánszemélyeknek csak ellenőrizni kell, illetve javasolt.

A népszerű adónemről a KATA-ról és a járulékok változásáról Dr. Kiss Mariann a NAV főreferense beszélt, Nagy Attila főreferens pedig az ÁFA törvény módosításáról, ezen belül is kiemelten a július 1-től bevezetésre kerülő on-line számlázásról szólt. A 100 e Ft feletti ÁFA tartalommal rendelkező számlákat kell a számlázó szoftvernek beküldeni egy portálon keresztül a NAV részére. A kézi számlát írók sem járnak jobban, mert nekik manuálisan kell majd felrögzíteni ezen számlákat a kiállítástól számított 5 napon belül, de ha az ÁFA tartalom eléri az 500 ezer forintot, akkor a kiállítást követő napon. Ezzel a komoly adminisztrációs teherrel akarja a jogalkotó arra ösztönözni a vállalkozókat, hogy minél többen térjenek át a gépi számlázásra!

Az előadásokat követően a konzultációs kérdésekre került sor, melyre az előadók legjobb tudásuk szerint válaszoltak. Marjay Gyula zárszavában megköszönte az előadók munkáját, a kérdésekre adott válaszokat. Ismét jelezte, hogy a nagy érdeklődésre tekintettel február végén is hasonló tematikával tartanak egy adófórumot a VOSZ és BKIK tagoknak továbbra is térítés nélkül. Ezen túl pedig kérte a résztvevőket, hogy javaslataikkal segítsék a VOSZ BPMRSZ munkáját, valamint küldjenek olyan javaslatokat, információkat, melyekkel ésszerűen lehetne csökkenteni a vállalkozók adminisztrációját. Ezeket a javaslatokat mind továbbítani fogják a NAV, illetve az NGM irányába. (elérhetőség: titkarsag@vosz-kmrsz.hu)